Sabtu, 23 Januari 2010

Minggu 1 (18hb - 22hb Jan 2010)

MINGGU PERTAMA PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

MASALAH
Pada minggu pertama iaitu pada hari Isnin menjalani latihan praktikum, masalah yang saya hadapi ialah jadual yang diberikan oleh Penolong Kanan 1 (PK1) iaitu Puan Hajjah Latiffah Binti Md. Lazim tersalah susun kerana Puan Hajjah Latiffah menganggap singkatan Pendidikan Seni Visual (PSV) diingatkan singkatan dari Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan (PSK) kerana surat yang diberikan oleh pihak IPGM Kampus Tuanku Bainun menyatakan PSV. Disebabkan salah faham itu, Puan Hajjah Latiffah terpaksa menyusun semula jadual yang akan diberikan kepada saya dan jadual yang sebenar telah dapat saya perolehi pada hari Rabu.

ANALISIS
Masalah ini timbul mungkin disebabkan oleh perkataan singkatan yang digunakan di sekolah itu sendiri kerana mereka menggunakan singkatan PS untuk pelajaran Pendidikan Seni Visual dan bukannya PSV. Disebabkan singkatan itu, pihak sekolah keliru dengan PSV dan PSK.

PENILAIAN KEJAYAAN
Pada hari pertama prektikum, Guru Besar (GB) sekolah SKPJ iaitu Puan Noraini Binti Jaafar telah memperkenalkan diri beliau. Selain GB, saya diperkenalkan pula dengan pihak pentadbir sekolah iaitu Penolong Kanan 1 (PK1), Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (PK HEM), Penolong Kanan Ko-kurikulum (PKK) dan pihak staf sokongan sekolah. Guru Besar juga memperkenalkan dua guru pembimbing saya iaitu Cikgu Siti Salinda Binti Salamat bagi membimbing mata pelajaran Pendidikan Seni Visual (PSV) dan Cikgu Nazri Bin Haron bagi membimbing saya dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (BM). Sepanjang tempoh minggu pertama praktikum, saya tidak menjalankan sesi P&P kerana ingin masuk ke kelas dengan tujuan untuk perkenalankan diri pada murid-murid kelas yang akan saya ajar sepanjang 13 minggu.

Tiada ulasan: