Jumaat, 2 April 2010

Minggu 11 (29hb March - 2hb April 2010)

MINGGU KESEBELAS PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN


MASALAH
Pada minggu kesebelas P&P dijalankan, saya telah menghadapi masalah dari sudut disiplin murid.

ANALISIS
Masalah mungkin timbul kerana penerimaan guru baru yang mengajar di kelas dan mereka sangat teruja sehingga memperlihatkan sikap mereka yang kurang memuaskan seperti suka bercakap, mahu diberi perhatian, menjawab soalan tetapi tidak mengangkat tangan sebaliknya masing-masing terus menyatakan sesuatu (menjadikan kelas tidak terkawal dan keadaan menjadi bising), suka berdiri semasa guru menerangkan langkah akiviti, sikap suka mentertawakan rakan dan berbual sesame mereka.

CADANGAN UNTUK MEMPERBAIKI
1. Saya perlu berbincang dengan guru pembimbing samada cikgu Salinda mahupun cikgu Nazri berkenaan dengan tips cara-cara untuk mendapatkan perhatian murid semasa proses P&P berlangsung.

2. Jika perkara ini berlaku juga, saya akan menegur sikap mereka. Menyatakan pada mereka bahawa mereka perlu memberikan perhatian agar mereka dapat melakukan aktiviti atau tugasan yang akan diberikan dengan langkah yang betul.

3. Saya juga akan mendapatkan tips atau cadangan untuk mengawal murid dan kelas dari guru-guru yang lain dan rakan guru pelatih.

TEMPOH MASA
Saya akan mengatasi masalah ini secepat mungkin kerana keadaan kelas yang tidak terkawal akan menyebabkan perjalanan atau kelancaran P&P mungkin terganggu, malah objektif P&P juga tidak akan tercapai.

PENILAIAN SUSULAN
Saya akan meminta kerjasama daripada guru pembimbing untuk memberi penilaian tentang kejayaan saya disamping meminta pandangan dari rakan guru pelatih yang lain.

TINDAKAN SUSULAN
Semasa membuat rancangan persediaan mengajar (RPH), saya akan memikirkan objektif-objektif dan aktiviti yang sesuai yang melibatkan penglibatan semua murid agar mereka yang bermasalah dapat dikawal dan lebih bersedia untuk belajar.

AKTIVITI MINGGUAN
Pada minggu ini P&P dapat dijalankan seperti biasa. Pada hari Rabu, pensyarah pembimbing Bahasa Melayu (minor) iaitu encik Othman Bin Ahmad telah datang buat kali kedua untuk menilai tahap pengajaran saya dan tajuk pada hari itu ialah berkenaan dengan keselamatan jalan raya yang berlangsung di bilik PPSMI.

Tiada ulasan: